Associació Guifi.net Sant Feliu de Codines

Localitzar una incidencia a la xarxa

La conexio a Internet a traves de la xarxa guifi.net esta formada per diversos elements.

Una configuracio tipica d’un node seria semblant a aquesta:
NodeBasicGuifi
Ens centrarem en la configuracio tipica d’un domicili, per tal de saber si quan “no tenim internet” es degut a algun problema dins el nostre tram de xarxa (solucionable per nosaltres mateixos) o el problema esta fora de la nostra xarxa i hem de passar un avis d’incidencia a l’Associacio.

Tenim per una banda l’antena (IP 192.168.1.20) que ens conecta via wifi a 5Ghz amb el supernode.
Aquest es el punt “frontera” de la nostra xarxa.
Des del supernode fins a la sortida a Internet hi han altres elements, pero no entrarem en ells.

L’antena conecta amb cable de xarxa amb el router (192.168.1.1) o PLC, que ens dona cobertura wifi a 2.4Ghz pels dispositius mobils i ordinadors de casa.

No tinc internet ¿problema meu o de la xarxa?

Quan des de l’ordinador veiem que no podem navegar, el primer que hem de fer es determinar si:
a) Es un problema lleu, que nomes ens afecta a nosaltres, dins del nostre tram de xarxa i per tant solucionable per nosaltres mateixos
b) Es un problema relativament greu, que afecta a tots o una part dels usuaris de la xarxa, i per tant hem de contactar amb els tecnics de l’Associacio per avisar-los de que hi ha un problema.

Com ho fem?

Hem d’obrir un terminal per poder escriure unes comandes basiques.
Segons quin sistema operatiu estem fent servir, ho farem d’una forma o una altra.

Amb Windows:

Polsem la tecla amb el ‘simbol de Windows’ juntament amb la tecla ‘R’.
Escrivim “cmd” (sense les cometes)
cmd00
Se’ns obrira la consola del sistema.

Amb Ubuntu/Linux

Polsem ‘Alt+F2’ i escrivim “terminal” (sense les cometes)

Un cop tenim obert el terminal, escrivim “ping 192.168.1.20”
cmd
Amb aquesta comanda estem enviant una senyal a l’antena. Si esta funcionant, ens respondra quelcom semblant a:

pingok

Aixo vol dir que des dels dispositius clients (ordinador, mobil, tablet…) tenim conectivitat amb l’antena, per tant la nostra xarxa funciona correctament.

Si la resposta es semblant a:

pingnook

Vol dir que la conectivitat entre l’antena i l’ordinador esta tallada en algun punt.
El procediment per restablir la conectivitat seria (no necessariament en aquest ordre, pero fent totes les passes):
·Reiniciar l’antena
·Revisar el cable entre l’antena i l’ordinador
·Si tenim elements intermitjos com routers o PLCs, reiniciar i revisar els cables també

Amb aixo, en el 90% dels casos haurem reestablit la conexió entre PC i antena.
Si un cop havem fet aixo el problema persisteix, es possible que algun dels elements de la xarxa s’hagi espatllat. Us podeu possar en contacte amb l’Associació explicant el vostre problema.

Avancem cap a l’altre punt que ens interessa: la sortida a internet.
Actualment, tenim 2 serveis diferenciats:

Internet amb proxy
Recordem que els 3 proxys de Sant Feliu son:
·Proxy1: IP 10.140.150.18
·Proxy2: IP 10.140.150.227
·Proxy3: IP 10.140.150.2

El primer que hem de tenir clar, es com canviar de proxy al nostre ordinador.
Havent comprovat el nostre tram de xarxa, podem continuar fent ping a cadascun dels proxys, i observant les respostes, sabrem quins estan operatius i quins temporalment fora de servei.
Configurem els nostres equips per fer servir qualsevol dels proxys operatius i passem avís a l’Associació informant del problema.

Internet amb conexió directa

Amb conexio directa podem fer ping a qualsevol adreça d’Internet.
Fem un ping, per exemple, a google.com i observem la resposta.
Si ens dona un error, i havent comprovat previament el nostre tram de xarxa, podem passar avís a l’Associació per tal que poguem resoldre l’incidencia.

Per descarregar aquest article en PDF, per poder-lo consultar sense conexió
fes clic aqui

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Post Navigation